خودرو

حمایت از تجاری‌سازان داخلی یا تسهیل واردات؟

پنل اس ام اس هیرو

به
گزارش آلانه، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به فرسودگی و
کمبودهای موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور در خصوص نوسازی و واردات اتوبوس در
کلانشهرها به ویژه شهر تهران توضیحاتی را مطرح کرد.

محمد
سرگزی در گفتگو با خبرنگار آلانه با توجه به فرسودگی ناوگان مسافری درون و برون
شهری کشور و ضرورت نوسازی این بخش اظهار داشت: نوسازی و واردات اتوبوس از آنجایی
که با حوزه خدمات عمومی، تامین منافع شهری و نه منافع اشخاص خصوصی مرتبط است، در
پایتخت و سایر شهرهای کشور به دلیل کمبود در ناوگان عمومی و به منظور ارتقای کیفیت
حمل‌ونقل می‌بایست تسهیل شود.

وی
در پاسخ به این پرسش که آیا واردات اتوبوس بر خلاف شعار حمایت از تولید داخل نخواهد
بود، گقت: با وجود ادعای خودروسازان مبنی بر برخورداری از ظرفیت تولید، ناوگان عمومی
کشور با کمبود مواجه است. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز خرید اتوبوس را مطالبه می‌کنند
اما این نیاز همچنان تامین نمی‌شود، بنابراین در این شرایط این پرسش نیز مطرح است
که به چه علت ظرفیت کامل مجموعه‌های خودروسازی فعال نمی‌شود.

نماینده
مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و
هامون در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص پیش نیازها و اقدامات لازم برای
استفاده 100 درصدی از ظرفیت‌ سازندگان داخلی در ادامه با خطاب قراردادن خودروسازان
افزود: تمامی قواعد داخلی اکنون مبتنی بر حمایت از تولید داخل است و بر اساس قانون،
امکان واردات محصولات خارجی مشابه داخل وجود ندارد. بنابراین در این میان
خودروسازان می‌بایست شفاف‌سازی نمایند که علت عدم عرضه و تامین نیاز ناوگان حمل‌ونقل
عمومی کشور از مسیر ساخت داخل چیست.

سرگزی پاسخ به این پرسش‌ را موجب رفع موانع تولید دانست
و تصریح کرد: اگر توان تولید خودروی کیفی و مقرون به صرفه وجود دارد، عقل و اقتضای
قانون ایجاب می‌کند که از تولیدات داخل استفاده شود اما در صورت عدم تناسب کیفیت و
قیمت و یا تیراژ پایین، قاعدتا ناچار از واردات اتوبوس هستیم تا بدین ترتیب تقویت
ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی مقدور شود.

وی در پایان در خصوص مطابقت خودروهای وارداتی با آب
و هوای کشور و تاثیر این موضوع بر طول عمر و فرسودگی این خودروها با
توجه
به اینکه اخیرا نیز شهرداری پایتخت از ریاست جمهوری درخواستی داشته‌اند مبنی بر
موافقت با واردات اتوبوس‌های کارکرده
خاطرنشان کرد: وضعیت استانداردی این خودروها باید مورد بررسی و تایید قرار گیرد.
ضمن اینکه به دلیل محدودیت منابع بودجه‌ای شهرداری، واردات اتوبوس کارکرده با
قیمتی بالغ بر یک میلیارد تومان در مقابل بهای 5 برابری تولیدات داخلی مقرون به
صرفه خواهد بود و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل انصراف شهرداری از استفاده از
تولیدات داخل و در مقابل استقبال از واردات باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا