سیاسی

دستیابی وزارت دفاع به فناوری قوی ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی / موتور کرایوژنیک بهمن به زودی تولید می‌شود

پنل اس ام اس هیرو

به گزارش خبرنگار دفاعی  گروه سیاسی باشگاه آلانه، سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه ١٣ بهمن ماه در برنامه تلویزیونی چرخ که از شبکه چهارم سیما پخش شد، اظهار کرد: اولین پرتاب ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح بود، ماهواره بر ترکیبی، به صورت ترکیبی از سوخت جامد و مایع استفاده می‌کند که برای اولین بار در ماهواره‌بر هایمان از سوخت جامد استفاده کردیم، در این ماهواره بر، قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: با این پرتاب به قوی‌ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی دست پیدا کردیم؛ مرحله اول و دوم این ماهواره بر سوخت جامد است و مرحله سوم سوخت مایع است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه سوخت جامد عمدتا در مراحل اول پرواز ماهواره‌بر استفاده می‌شود چراکه انرژی زیادی را در یک بازه زمانی کم به ما می‌دهد، اظهار کرد: ایده اصلی ماهواره بر ذوالجناح بین ۲ تا ۳ سال پیش مطرح شد و در این مدت کار زیادی به صورت جهادی انجام شد. هدف ما صحه‌گذاری پرتابی موتور سوخت جامد و ارزیابی عملکرد آن بود. در مرحله یک ماهواره‌بر ماهواره بر ذوالجناح حدود ۷۰ ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع ۱۵ کیلومتری می‌رساند و در این ارتفاع بوستر جدا می‌شود.

حسینی بیان کرد: محققان یک محموله تحقیقاتی در این ماهواره‌برگذاشتند و بخشی از زیرسیستم‌ها را در این مرحله تست کردند و میزان ارتعاشات و دما و … را اندازه گیری کردند.

وی گفت: ماهواره‌بر ذوالجناح ماموریتی که برایش تعریف شده، قرار دادن ماهواره‌ای با حداکثر ۲۲۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و مدار دایروی است که توانمندی نزدیک به سیمرغ دارد. هدف ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحله‌ای که مدنظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما هم می‌توانیم یک ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار قرار دهیم و هم مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که مجموع وزن‌شان ۲۲۰ کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره موتور این ماهواره‌بر نیز عنوان کرد: این موتور حتی نسبت به موتور‌های نظامی قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قطر مرحله اول آن ۱.۵ متر است، تراست ۷۵ تن از آن گرفته‌ایم که قابلیت ارتقاء تا ۱۰۰ تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتور‌های سوخت جامد است.

حسینی در توضیح چرایی استفاده از سوخت مایع در مرحله پایانی ماهواره‌بر ذوالجناح، اظهار داشت: در مراحل بالایی ما نیاز به زمان سوزش‌های بالایی داریم، در ذوالجناح ۳۰۰ ثانیه به بالا پرواز داریم، کنترل پذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار نیز با استفاده از سوخت مایع بیشتر می‌شود.

وی درباره خانواده ماهواره‌بر‌های ایرانی، گفت: ماهواره بر سیمرغ یک محصول میانی است و ما در آینده به ماهواره بر سریر خواهیم رسید که یک تن محموله را در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری قرار می‌دهد، با سروش نیز می‌توانیم در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری حدود ۱۵ تن محموله قرار دهیم؛ ما قرار است با ماهواره بر سروش ماهواره در مدار زمین آهنگ قرار دهیم. وقتی به سریر رسیدیم، عملا دیگر سیمرغ از رده خارج می‌شود و برای محموله‌های سبک‌تر هم از ذوالجناح استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ادامه داد: از ویژگی‌های ذوالجناح این است که نیازی به پایگاه پرتاب ثابت ندارد و می‌تواند به صورت متحرک پرتاب شود. امروز بحث منظومه سازی با استفاده از ماهواره‌های سبک بسیار متداول است، منظومه سازی در فضا لازمه‌اش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکان پذیر است.

حسینی در پایان درباره پیشران‌های سرمازا (کرایوژنیک) هم گفت: موتور‌های سرمازا را در صنایع داخلی دنبال می‌کنیم و در آینده هم موتور بهمن را برای تناژ‌های بالای موتور سرمازا خواهیم داشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا