خودرو

قیمت‌گذاری دستوری خودروهای پرتیراژ شرطی می شود

پنل اس ام اس هیرو

به گزارش آلانه، دبیر انجمن تخصصی صنایع
همگی نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اشاره به اصلاح قیمت‌ خودرو به عنوان
یکی از محورهای چهارگانه بسته جهش تولید، عدم تزریق نقدینگی به قطعه سازان را مانع افزایش 50 درصدی تیراژ خودرو اعلام کرد.

آرش محبی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار آلانه
اظهار داشت: بسته جهش تولید یک بسته به هم پیوسته و واحدی است که از سوی وزارت صمت
تدوین شده و افزایش 50 درصدی تولید یکی از محورهای آن است.

وی با بیان اینکه بسته جهش تولید از چهار محور
تشکیل شده که یکی از محورهای آن جهش تیراژ و کیفیت است، گفت: سه محور دیگر این
بسته، آماده‌سازی پیش نیازها است که با تدارک آن از سوی وزیر صمت و با همکاری
تمامی ارکان صنعت خودروی کشور از جمله سازمان ایدرو و سپس ارسال به ستاد هماهنگی
اقتصادی در انتظار تصویب در شورای سران قوا است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگی نیرومحرکه و قطعه‌سازان
خودرو کشور افزود: اصلاح قیمت‌گذاری خودرو یکی از پیش نیازهای افزایش تیراژ است به
طوری که قیمت پرتیراژها کماکان به شیوه دستوری توسط شورای رقابت تعیین می‌شود به
شرط آنکه قطعه‌ساز و خودروساز از این پس متحمل ضرر و زیان نشوند.

محبی‌نژاد ادامه داد: بر اساس این بسته تعیین
قیمت کم تیراژها به هیات مدیره خودروسازان واگذار می‌شود و به همان نسبت نیز
خودروساز باید اقدام به اصلاح قیمت قطعات نماید.

وی تامین نقدینگی خودروسازان را یکی دیگر از
محورهای بسته جهش تولید اعلام و تصریح کرد: همگام با رشد نرخ نهاده‌های تولید،
نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش به شکل چشمگیری افزایش یافته و در حال حاضر شاهد
این هستیم که قطعه‌سازان کل کشور مطالبات سنگینی از خودروسازان دارند.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگی نیرومحرکه و قطعه‌سازان
خودرو کشور یادآور شد: کل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به 40 هزار میلیارد
تومان رسیده که از این میزان حدود 10 هزار میلیارد تومان معوق و تعیین تکلیف نشده
است.

محبی‌نژاد در خصوص معوقات تعیین تکلیف نشده
گفت: منظور این است که چک خرید دین و قراردادهای سه جانبه در خصوص این مطالبات
ارائه نشده در صورتی که در سررسید می‌بایست با قطعه‌ساز تسویه می‌شد.

وی با اشاره به توان بالقوه دوبرابری تولید
قطعه در کارخانجات قطعه‌سازی کشور در مقایسه با میزان تولیدات فعلی و توانایی
تامین قطعات بیش از 2 میلیون خودرو در سال ادامه داد: در صورتی که مشکلات قطعه‌سازان
حل نشود، این گروه توان به فعلیت درآوردن جهش تولید را نخواهند داشت.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگی نیرومحرکه و قطعه‌سازان
خودرو کشور بحث نقدینگی را یک بحث قدیمی، چالشی و خسته‌کننده دانست و افزود: تامین
ارز محور چهارم بسته جهش تولید را به خود اختصاص داده تا در بخش‌هایی که هنوز
وابستگی و چسبندگی به واردات وجود دارد، مایحتاج ارزی وارد شده و شاهد جهش تولید
باشیم.

محبی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه به
دلیل خلا موجود در خطوط تولید قطعه‌ساز و خودروساز و همچنین با توجه به اینکه در
ماه‌های پایانی سال قرار داریم، می‌بایست با تامین هر چه زودتر ارز موردنیاز، از
فرصت پیش رو برای تامین ملزومات خطوط تولید از طریق واردات یا منابع داخلی استفاده
کنیم تا در نهایت جهش تولید محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا