صنعت خودروی کشور در آستانه یک تحول عظیم


به گزارش آلانه، عضو کمیسیون عمران مجلس
شورای اسلامی تاکید کرد: صنعت خودرو کشور به دور از رقابت و بدون توجه به اصلاح
نظام قیمتگذاری و سازوکار توزیع رنگ توسعه کمی و کیفی را به خود نخواهد دید.
صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار آلانه اظهار
داشت: دولت و مجلس در ادوار مختلف حمایتهای همهجانبهای از صنعت خودروی کشور داشتهاند،
اما متاسفانه وضعیتی که بعد از چند دهه حمایت با آن مواجهیم، خوشایند نیست و تبدیل
خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایهای حاکی از این امر است.
وی افزود: مجلس یازدهم به منظور رفع مشکلات
این حوزه، طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک را ارائه کرد که الزام به عرضه خودرو در
بورس کالا یکی از اصلیترین محورهای آن است. این طرح میتواند باعث حذف رانت و کوتاه
شدن دست دلالان از بازار بزرگ خودرو شود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در
مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سالهای اخیر تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو
از بین رفته و کاهش عرضه از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی، این بازار را ملتهب نموده
که همین امر زمینه قدرتنمایی دلالان در حاشیه بازار را فراهم کرده است.
بدری تصریح کرد: وزارت صمت نیز علیرغم گزارشاتی
که از موفقیتهای صنعت خودروی داخلی و بومیسازی فرآیند تولید بسیاری از خودروها ارائه
میداد، با اعمال تحریمهای ظالمانه و بیسابقه علیه کشور نتوانست نقشی در مدیریت فضای
متشنج بازار خودرو ایفا کند و اقدامات موقتی انجام شده نیز در حد مُسکن عمل کرد.
وی تاکید کرد: به منظور مدیریت بهینه بازار خودرو،
کاهش هزینه تمام شده محصولات و افزایش عرضه هر چه سریعتر میبایست در دستور کار شرکتهای
خودروسازی قرار گیرد، و این مهم در گرو اصلاح شیوه قیمتگذاری و ساز و کار توزیع است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان
خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید به فکر ایجاد رقابت در بازار خودرو بود چرا که حمایتهای
انجام شده از این صنعت تا به امروز تاثیر چندانی در توسعه کمی و کیفی محصولات داخلی
نداشته و مردم هم رضایت چندانی از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور ندارند.