ورزشی

لباس‌های جذاب در لالیگا اینگونه طراحی می‌شوند

پنل اس ام اس هیرو

به گزارش “آلانه”، باشگاه ها یک سال برای انتخاب لباس خود وقت صرف می کنند و به دنبال طراحی هایی هستند که فروش داخلی و بین المللی را افزایش دهد.باشگاه های گرانادا، ویارئال و وایادولید در مورد فرایندهای انتخاب لباس های جدید و همچنین تصمیم گیرندگان اصلی، نقش شبکه های اجتماعی، تأثیر اقتصادی و مراحل تبلیغ و انجام توضیحاتی ارائه دادند.

 

معدود مواردی مانند لباس ها می توانند خیلی سریع هویت یک باشگاه فوتبال را تعریف کنند. رنگ ها و طرح های پوشیده شده توسط بازیکنان و هواداران نشان دهنده سالها سابقه و ایجاد یک هویت بصری مهم و قابل اتکا است. هر فصل، رونمایی از لباس های جدید یکی از مهمترین لحظات مورد انتظار طرفداران است و بسیاری از آنها قصد دارند پیراهن تیم مورد علاقه خود را برای نشان دادن حمایت شان، هم در مسابقات و هم به عنوان بخشی از البسه روزمره خریداری کنند.

 

 

از آنجا که پیراهن های فوتبال وارد دنیای مد خیابانی نیز شده اند، باشگاه های فوتبال هر ساله بیشتر بر انتخاب طرح هایی تمرکز می کنند که علاقه طرفداران را جلب کرده و فروش را افزایش می دهد. در کنار فروش بلیط، حمایت مالی و حقوق تلویزیونی، تولید کالا نیز می تواند بخشی از رشد اقتصادی یک باشگاه را نشان دهد و انتخاب لباس مناسب بخشی مهمی از این پروسه است. هنگام تولید لباس جدید چه در داخل و چه در خارج از اسپانیا، باشگاه ها می توانند فرصت های قابل توجهی برای روند بین المللی سازی خود ایجاد کنند.

 

باشگاه های لالیگایی گرانادا، ویارئال و وایادولید توضیح داده اند که فرآیند انتخاب یک لباس جدید شامل چه پروسه ای، از جمله تصمیم گیرندگان مربوطه، عوامل تاثیرگذار و روند تبلیغ و انجام پروسه می شود.

 

انتخاب طراحی لباس و جنبه های اساسی آن

 

تیم ارتباطات گرانادا در این خصوص توضیح داد: “لباس ها مانند یک نماد بوده، چیزی ارزشمند که در طول فصل ثابت باقی مانده و در تمام لحظات پیشرفت و حرکت یکسان است. لباس خانگی همیشه با استانداردهای تیم، هویت و ارزش های آن در ارتباط است. مهمترین موضوع هویت است، آنچع هواداران به آن افتخار کرده و هواداران جهانی نیز تیم را با آن می شناسند. با قبول این مفهوم، ما باید به دنبال حفظ تعادل و البته ایجاد تفاوت هایی باشیم تا لباس هر ساله جذاب تر، دیدنی تر و نمادین تر شود.”

 

در ویارئال، لباس خانگی همیشه مطابق با یک قانون اصلی طراحی شده و همه عناصر (پیراهن ، شورت ورزشی و جوراب) باید زرد رنگ باشند. پیش از این، باشگاه مذکور در طراحی برخی جزئیات از رنگ آبی نیز بهره می برد، اما در این فصل آنها تنها رنگ زرد را انتخاب کرده اند. با این حال، این مانع از این نمی شود که تیم ارتباطات والنسیا تغییرات جدیدی را امتحان نکنند.

 

 

این باشگاه توضیح داد: “ما هر ساله در پارچه و جزئیات تغییراتی کوچک ایجاد می کنیم، گاهی اوقات در یقه یا به شکل آستین. همچنین لباس جدید و به طور معمول پیراهن، دارای برخی جزئیات پنهان جدید است؛ به عنوان مثال، شعار باشگاه یا حتی سایه ای از استادیوم که در پارچه تنده شده است.”

 

به همین شکل باشگاه گرانادا نیز معتقد است روند مد جدید در طراحی البسه توسط برندهای ورزشی تاثیر می گذارد. نوارهای افقی قرمز و سفید در لباس خانگی باید وجود داشته باشد، با این وجود ایجاد تغییر در عوامل دیگر شامل انتخاب پارچه ای سبک و راحت، شدنی است. این باشگاه اضافه کرد: “ما همیشه سعی می کنیم تعادل کاملی پیدا کنیم تا اطمینان حاصل شود که همه چه به دلیل علاقه به مد و چه به علت کمک به رشد ورزشی تیم، لباس جدید را خریداری می کنند.”

 

بعضی از باشگاه ها تا زمان رونمایی لباس به شدت محرمانه برخورد می کنند. باشگاه گرانادا فاش کرد فقط توسط سه نفر از طرح جدید خبر دارند.

 

باشگاه های دیگری مانند رئال وایادولید بخش های مختلفی را وارد روند کار می کنند. دیوید اسپینار، مدیر دفتر رئیس این باشگاه گفت: “ما گروه هایی را از مدیر عامل شرکت گرفته تا حوزه های تجاری، بازاریابی و طراحی درگیر کار می کنیم.”

 

اسپینار خاطر نشان می کند که این روند “حدود یک سال” طول می کشد، زیرا علاوه بر انتخاب مواد، رنگ ها و سایر جزئیات، ما تمام برنامه ریزی ها به روش کامل و توام با همکاری انجام می دهیم. در باشگاه ویارئال همکاری جمعی نزدیکی با جوما، تولید کننده فنی لباس باشگاه طی سالهایی متمادی وجود دارد.

 

این باشگاه خاطر نشان کرد: “پرسنلی از حوزه های بازاریابی، خرده فروشی، ارتباطات و مواد نیز درگیر هستند. بین ماه های سپتامبر و اکتبر، ما با در نظر گرفتن روند جدید مد، رنگ و مهمتر از همه مواد ابتکاری و پیشرفت فنی که تولیدی به ما ارائه می دهد، طراحی لباس برای فصل بعد را آغاز می کنیم. علاوه بر لباس اصلی و با توجه به اینکه البسه فقط برای تیم اصلی نبوده و بلکه برای بیش از 35 تیم فوتبال پایه ما نیز هستند، شما باید لباس تمرینات و هواداری را نیز در نظر بگیرید.”

 

نقش اهمیت دادن به جوامع هواداری

 

با ایجاد این طرح، شبکه های اجتماعی نقشی اساسی در موفقیت طراحی یک لباس بازی می کنند. این امر به ویژه هنگام معرفی لباس، جایی که باشگاه ها می توانند از طریق کانال های رسمی خود بازخورد طرح های جدید را به صورت واقعی دریافت کنند، اهمیت پیدا می کند.

 

باشگاه گرانادا در این رابطه می گوید: “شبکه های اجتماعی کانال های ابراز عقیده بوده و به ما امکان می دهد با هوادارانمان مکالمه ای دو طرفه داشته باشیم، موضوعی که اطلاعات زیادی در مورد نحوه طراحی لباس ها به باشگاه می دهد.”

 

 

ویارئال نیز اضافه کرد: “ما در ماه سپتامبر کار بر روی کیت های جدید را آغاز می کنیم، تنها کمی بعد از دریافت بازخورد در مورد لباس هایی که فقط چند هفته قبل رونمایی کرده بودیم. ما این نظرات را برای طراحی های جدید در نظر می گیریم. البته با آشنایی بیشتر طرفداران با لباس ها در طول فصل، به این روند ادامه می دهیم.”

 

لباس سوم؛ فرصتی برای نوآوری

 

در راستای همین اهداف، باشگاه ها همچنین به طور فزاینده ای از رونمایی لباس های جدید به سبکی جسورانه تر استفاده می کنند. هویت بصری می تواند پیوند بهتری با طرفداران ایجاد کند و این امر اغلب با رنگ های مخصوص لباس خانگی ایجاد می شود، اما هنگام انتخاب رنگ و طراحی لباس اول معمولا انعطاف پذیری کمتری وجود دارد.

 

همچنین به دلایل قانونی، لباس دوم باید کاملا محتاطانه طراحی شده و از رنگ تیره تری برخوردار باشد، زیرا باشگاه ها باید هنگام حضور در میدان از حریفان خود متفاوت شوند. اما هنگام رونمایی از لباس سوم که اکنون به یک پایه اصلی در باشگاه های بزرگ فوتبال تبدیل شده، فرصتی برای خلاقیت بیشتر ایجاد می شود. بر این اساس باشگاه ها انرژی بیشتری را برای طراحی لباسی اضافی که هر ساله متفاوت و منحصر به فرد است، صرف می کنند.

 

در باشگاه گرانادا هنگام طراحی لباس سوم، رنگ، طراحی و جلوه نهایی فاکتورهای مهم هستند، زیرا این جنبه ها نشانگر تکامل و نوسازی یک باشگاه از منظر روند و گسترش روند فروش است. در ویارئال، کیت سوم این امکان را می دهد نقطه نظرات متفاوت و خلاقانه مورد علاقه هواداران استفاده شود.

 

 

باشگاه گرانادا افزود: “هنگام طراحی لباس سوم به ریسک پذیری و ایجاد تصویری بزرگ تر فکر می کنیم. این روند به شما اجازه می دهد سلیقه هواداران خود را آزموده و لباس اول احتمالی فصل بعد را نیز آزمایش کنید. به عنوان مثال امسال ما از طراحی متشعشع استفاده کردیم که تنوع را برای هواداران به ارمغان آورده است.”

 

سودآوری در داخل و خارج از اسپانیا

 

پس از شنیدن نظرات هواداران و رسانه ها، در نهایت باشگاه ها بر روی این موضوع تمرکز می کنند که آیا این پیراهن قادر به افزایش فروش است یا خیر. در این راستا، استراتژی های فعلی در حال موفقیت هستند. برای مثال لباس رئال وایادولید برای فصل 20-2019 بهترین فروش در تاریخ این باشگاه را داشت. بنابراین، برای طراحی لباس جدید برای فصل جاری، این باشگاه قصد داشت جنبه های مثبت آن را متعادل کرده و در عین حال با تکیه بر روندهای جدید مد، بیشتر پیشرفت کند.

 

از نظر اسپینار، اهمیت طراحی لباس های فوتبال امروزی از سلیقه خریدارانی که به دنبال لباس های با کیفیت و خوش ساخت هستند، پیروی می کند. اسپینار گفت: “اولویت همیشه نوآوری فنی و کیفیت لباس هایی خواهد بود تا به عملکرد تیم کمک کند، اما مدرن بودن طراحی نیز مهم است. باشگاه باید خود را به عنوان یک برند مدرن تقویت کند و این همان هدفی است که ما مدنظر داریم.”

 

در این فصل، کمپین رونمایی از لباس وایادولید نیز موفقیت خاصی داشته است. اسپینار خاطرنشان کرد: “ما رکورد سال قبل را پشت سر گذاشته و 40٪ از اهداف تعیین شده نیز پیشی گرفتیم.”

 

علاوه بر این او توضیح داد که به لطف استراتژی شبکه های اجتماعی این لباس در خارج از اسپانیا، در رسانه های ورزشی، روزنامه ها و همچنین توسط اینفلوئنسرها به شهرت زیادی رسیده است. باشگاه گانادا نیز همچنین پیوند محسوسی را بین یک لباس موفق و فروش بین المللی مشاهده می کند. این باشگاه توضیح داد: “فروش کیت می تواند به ما کمک کند تا در گسترش پروژه های بین المللی خود گامی به جلو برداریم. برای نیل به این هدف باید از نظر ارتباطی، همچنین از نظر تدارکات و ایجاد شرایط بهتر برای فروش لباس نیز پیشرفت حاصل شود. اساسا اگر هواداری از جامعه یا کشور دیگری با افتخار لباس باشگاه شما را به خاطر طراحی آن بپوشد، این یک موفقیت محسوب می شود.”

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا