خودرو

نیاز صنعت خودرو تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است نه آزادسازی قیمت‌ها

پنل اس ام اس هیرو

به گزارش آلانه، عضو کمیسیون صنایع و معادن
مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش قیمت، داخلی‌سازی خودرو و بی‌نیازی به واردات قطعه از
نتایج توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی است.

سید علی موسوی در گفتگو با خبرنگار آلانه
اظهار داشت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان می‌توانند خودرو را با قیمت واقعی از
کارخانجات خودروسازی تهیه نمایند.

وی در خصوص آزادسازی قیمت خودرو در مقایسه با
واقعی‌سازی و تاثیر آن بر صنعت و بازار گفت: در شرایطی هستیم که خودرو از یک کالای
صرفا مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که افراد برای حفظ ارزش نقدینگی خود
اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌نمایند.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی
افزود: آزادسازی قیمت خودرو، بازار را به عرصه‌ای برای مانورهای سفته‌بازی و دلال بازی
سودجویان تبدیل می‌‌کند حتی در حال حاضر نیز اغلب خریداران کارخانه‌ای، نیم نگاهی
به بازار و کسب سود هنگفت از وضعیت دونرخی این محصول دارند؛ بنابراین در صورت
آزادسازی، بازار از کنترل خارج شده و خودرو نیز هیچگاه نمی‌تواند قیمت واقعی را
تجربه کند.

موسوی در خصوص طرح کمیسیون صنایع مبنی بر عرضه
خودرو به بورس تصریح کرد: متاسفانه این طرح در حقیقت به معنای آزادسازی قیمت خودرو
است به طوری که قیمت اعلامی بر اساس قیمت
کشف شده در بورس خواهد بود.

وی در خصوص نحوه هزینه‌کرد مابه‌التفاوت قیمت
واقعی و بورس در طرح ساماندهی بیان کرد: بر اساس این طرح، مابه‌التفاوت حاصله
مستقیم به جیب خودروسازان نرفته بلکه در حوزه‌های مختلفی هزینه می‌شود اما حتی در
این صورت نیز مصرف‌کننده متضرر می‌شود زیرا کالا را با قیمت بالایی خریداری خواهد
کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه
نرخ واقعی خودرو متمایز از آزادسازی قیمت‌ آن است، به استفاده از پتانسیل بسیار
بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی تاکید کرد و افزود: امروز بیش از 500
شرکت دانش بنیان به ویژه در حوزه قطعه‌سازی در سطح کشور فعال هستند که از ظرفیت
بسیار خوبی نیز برخوردارند و باید در جهت توانمندسازی آنها حرکت نماییم.

موسوی ضمن اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان
در حوزه تولید قطعات خودرویی و صنعت خودروسازی گفت: با بهره‌گیری از دانش این شرکت‌ها
و حمایت از آنها به منظور تولید قطعه‌های جدید و موردنیاز خودروسازان، قیمت خودرو از
آنچه که اکنون در بازار شاهد هستیم، کاهش می‌یابد و علاوه بر آن امکان خرید آسان
خودرو برای مصرف‌کننده با قیمت واقعی نیز میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اثرات بی‌توجهی به تولید داخل
و تداوم وابستگی صنعت خودرو و قطعه به واردات یادآور شد: در صورت ادامه روند گذشته
همچنان شاهد اثرگذاری نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودرو خواهیم بود یعنی همان بلایی
که در حال حاضر قیمت خودرو گرفتار آن شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
در پایان در خصوص راهکارها خاطرنشان کرد: واقعی کردن قیمت خودرو نیازمند توجه ویژه
به داخلی‌سازی و تقویت صنعت قطعه‌سازی است. همچنین در صورت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان
و فراهم‌سازی زمینه ورود آنها به عرصه صنعت، داخلی‌سازی خودرو و بی‌نیازی
خودروسازان از واردات قطعه محقق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا