خودرو

راه حل مشکلات قطعه سازان چیست؟

به گزارش آلانه، عضو کمیسیون
صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از توجه مجلس به مشکلات قطعه سازان در طرح تحول صنعت
خودرو سخن گفت.

سید جواد حسینی کیا در گفتگو با
خبرنگار آلانه بیان کرد: طرح پیشنهادی مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو دارای
وسعت نظر است که در آن به مشکلات قطعه سازان، خودروسازان و مشتری مداری توجه شده
است.این طرح در حوزه قطعه سازی این موضوع را در نظر گرفته که اگر خودروسازان در
پرداخت مطالبات قطعه سازان تخلفی کنند باید جریمه آن را بپردازند و در صورتی که
منابع زنجیره تامین در دست خودروساز باشد، قطعه سازان می توانند برای وام های
دریافتی خود تهاتر کنند.و از سوی دیگر
دولت ملزم به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی است.

وی درباره تامین مواد اولیه
موردنیاز قطعه سازان اظهار داشت: برای تامین مواد اولیه قطعه سازان باید نظارت
کافی بر توزیع صورت بگیرد زیرا قیمت گذاری دستوری مواد اولیه مشکل را حل نمی کند. ضمن
اینکه در حال حاضر 30میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود در صورتی که نیاز داخل
15 میلیون تن است و قیمت آن 34 درصد از
نرخ جهانی بالاتر است و دلیل آن عدم نظارت بر توزیع فولاد و بهره بردن مجوزهای
کاغذی از فولاد است و در تولید خودرو بیش از 30 درصد از فولاد استفاده می شود که این
عوامل موجب افزایش قیمت فولاد شده است. لذا با نظارت بر توزیع فولاد و دیگر مواد
اولیه بسیاری از مشکلات قطعه سازان حل خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای
اسلامی در خصوص حل مشکلات ارزی قطعه سازان تشریح کرد: بسیاری از ایرانیان خارج از
کشور به واسطه مسئولیت هایی که دارند دارای ارز هستند و قطعه سازان از این طریق می
توانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. همچنین می توان برخی از ظرفیت های صادراتی
کشور با قطعه سازی را تهاتر کرد زیرا اولویت اول تامین ارز با کالاهای اساسی مورد
نیاز مردم است و در مراحل دیگر به صنعت خودرو می رسد که فعلا از ارز نیمایی بهره
می برند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور ما تقسیم ارز به دو نوع
اصلی و فرعی است که بازارهای اصلی ارز توسط دولت و بازارهای فرعی توسط صرافی ها تامین
می شود. قاعده نرم تامین ارز کشور در سال های گذشته این گونه بود که 70 درصد ارز
را دولت و 30 درصد را صرافی ها تامین می کردند اما در حال حاضر به دلیل نوسانات
ارز این چرخه برعکس شده است . حال اگر قطعه سازان بخواهند وارد بازارهای فرعی
تامین ارز شوند که بخشی از آنها ورود پیدا کردند، ممکن است به صورت مقطعی مشکلات
ارزی آنها حل شود اما موجب افزایش التهابات بازار ارز خواهند شد. بنابراین بنده
معتقدم دولت باید از طریق بازار اصلی ارز خود مشکلات ارزی قطعه سازان را حل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا