خودرو

پیشتازی سایپایدک در راه اندازی بازارگاه قطعات

به گزارش آلانه،امروزه حجم بزرگی از سود شرکت‌های خودروساز به
ارائه خدمات پس از فروش گسترده و تنوع آن بستگی دارد. رشد حجم تجارت جهانی و
همچنین رویکرد به ارائه خدمات نوین و دور شدن از بستر سنتی ارائه خدمات،
خودروسازهای داخلی را هم به این سمت متمایل کرده و سایپایدک نخستین شرکت خدمات پس
از فروش خودرو می باشد که اقدام به راه اندازی بازارگاه قطعات یدکی (
B2B
Marketplace
) بین
تامین کنندگان و نمایندگان فروش خود نموده است. 

متعاقبا در جهت توسعه بازار شبکه
نمایندگان فروش خود بستر فروش اینترنتی تحت عنوان سایپایدک آنلاین را در فضای شیوع
ویروس کرونا از ابتدای سال 1399 فراهم کرده است.حرکت به سمت استفاده از منافع ثبت
مالکیت معنوی قطعات خودروهای جدید در قالب طرح های صنعتی از جمله فعالیت های جدید
این شرکت جهت حفظ و صیانت از طراحی های صورت گرفته در این گروه خودروسازی می باشد.
از سوی دیگر، این شرکت با رصد کسب و کارهای نوین در صنعت خودرو، ضمن همکاری در
پروژه خودروهای متصل
Connected Cars در
گروه خودروسازی سایپا، کسب درآمد و ارتقای رضایت مالکان محترم محصولات این
خودروساز بزرگ کشور را دنبال کرده است. در همین راستا سازمان خبری آلانه در گفت‌وگویی
تفصیلی با علیرضا پورسهراب، قائم مقام مدیرعامل سایپایدک در حوزه بازرگانی آخرین
اقدامات این شرکت درباره موارد یاد شده را جویا شد که در زیر می‌خوانید.

مفهوم بازارگاه که به آن اشاره
کردید یک مفهوم جدید در تجارت به شمار می‌رود. سایپایدک چگونه وارد این عرصه شده و
خدمات ارائه می دهد؟

بازارگاه یا مارکت پلیس تحت عنوان روش نوین
تجارت در قرن 21 لقب گرفته است. به این مفهوم که در این روش بجای خرید و فروش
سنتی، برقراری ارتباط بین گروهی از تامین کنندگان و خریداران فراهم می شود.
بازارگاه های مشتریان نهایی
(B2C:Business To Consumer) بیش از دو دهه در دنیا و یک دهه در
کشورمان سابقه فعالیت دارند. منتهی بازارگاه بین کسب و کارها
(B2B:Business To
Business)
در سالهای اخیر به دنبال
منافع حاصل از نوع اول بوده اند.
در همین راستا شرکت سایپایدک
در بستر جدید خود با راه اندازی بازارگاه
B2B و از نیمه خرداد ماه سال جاری اقدام
به عرضه محصولات قطعه سازان گروه خودروسازی سایپا و همچنین گروه های قطعه ساز
معتبر داخل کشور به شبکه نمایندگان خود نموده است. از این طریق به دنبال منافع
حاصل از این نوع مشارکت شامل افزایش تنوع قطعات یدکی عرضه شده، ارائه قیمت رقابتی،
تداوم موجودی قطعات، افزایش سطح سرویس به نمایندگان و نهایتا افزایش رضایت مشتریان
نهایی بواسطه سهولت دسترسی به قطعات اصلی با قیمت مناسب بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود می توان ادعا کرد که این
نخستین بار در کشور است که شرکتی در این ابعاد و به گستردگی سایپایدک اقدام به راه
اندازی بازارگاه بین کسب و کارها می نماید.

تفاوت‌ این نوع فروش با فروش
الکترونیکی چیست؟

تفاوت این
نوع فروش، در مالکیت کالا است؛ به این مفهوم که در
بازارگاه اصطلاحا یک بازارچه الکترونیکی ایجاد و
غرفه‌های آن اجاره داده می‌شود و تامین‌کنندگان نیز قطعات تولیدی خود را در
فروشگاه سایپایدک به شبکه فروش این شرکت عرضه می‌کنند.

مزایای بازارگاه قطعات در مقایسه با
روش سنتی چیست؟

مزایای
ماهوی این
نوع تجارت به دلیل تامین سرمایه آن از سوی سایرین،
سرعت قابل توجه تامین کالا، افزایش تنوع کالایی و همچنین تداوم تامین است که در
اصطلاح بازار به دو مورد آخر جوری جنس و پشت داشتن کالا اطلاق می شود. از طرف دیگر با
پرداخت به موقع وجوه حاصل از فروش قطعات به تامین کنندگان ضمن حمایت از
تولیدکنندگان داخلی، با ایجادکانال کسب درآمد و جذب ظرفیتهای مازاد شرکتهای تولیدی، گامی
موثر در جهت جهش تولید برداشته می شود.

شرکت سایپایدک در زمینه فروش آنلاین
قطعات یدکی چه اقداماتی انجام داده است؟

با پیدایش ویروس منحوس کرونا در دنیا، توسعه
خدمات الکترونیکی و دیجیتال شتاب چشمگیری را به خود اختصاص داد. شرکت سایپایدک نیز
از ابتدای سال و هم راستا با دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا با هدف سهولت
دسترسی مشتریان نهایی و صاحبان محصولات گروه خودروسازی سایپا به قطعات اصلی، اقدام
به راه‌اندازی سامانه سایپایدک آنلاین (
www.saipayadakonline.com) نموده است.

البته از آنجایی که فروش مستقیم قطعات به مصرف‌کنندگان
نهایی نوعی رقابت با شبکه نمایندگان شرکت محسوب می‌شود، لذا سایپایدک از طریق این
سامانه بستری جهت فروش قطعات توسط نمایندگان خود به مشتریان نهایی فراهم آورده و
به عبارت دیگر به بازاریابی و بازارسازی الکترونیکی برای شبکه نمایندگان پرداخته
است. به این طریق مشتریان محترم با جستجوی قطعات یدکی مورد نیاز خود در سامانه
مذکور و مشاهده قیمت کالا به سمت نزدیکترین نماینده شرکت سایپا یدک راهنمایی
می شوند.

هر یک از عوامل فروش و نمایندگی‌ها می‌توانند
از طریق این بستر دیجیتالی، نسبت به بارگذاری قطعات درخواستی که عمدتا شامل قطعات
پرمصرف میشود، اقدام نمایند. انتظار میرود در ماه های پیش رو تکامل ماهوی و شکلی
سامانه را شاهد باشیم.

مصرف‌کنندگان نهایی چگونه می‌توانند
قطعات مورد نیاز خود را از این سامانه تامین کنند؟

همانطور که اشاره شد متقاضی خرید قطعه بر اساس
موقعیت جغرافیایی خود، اقدام به جستجوی قطعه درخواستی از طریق سامانه می‌نماید و
بدین ترتیب لیست نمایندگان عرضه کننده قطعه مورد نظر و قیمت محصول در اختیار کاربر
قرار می‌گیرد و اینگونه است که ارتباط موثری میان مشتریان و شبکه فروش در قالب یک
مدل اجرایی
B2B2C شکل می‌گیرد.

سایپایدک در بخش افزایش رضایت‌مندی
مشتریان در حوزه تامین قطعات یدکی تا چه میزان موفق بوده است؟

حوزه
بازرگانی سایپایدک متولی تامین قطعات یدکی مورد نیاز نمایندگان خود جهت ارائه
خدمات به مشتریان نهایی است. لذا از طریق شبکه خدماتی
با
مشتریان نهایی در ارتباط است. میزان رضایت نمایندگان (
DSI) و میزان رضایت مشتریان
(
CSI) از طریق شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادوار مختلف پایش
می‌شود و نتایج مقایسه‌ای آن با سایر شرکت‌های خدمات پس از فروش منتشر می گردد.

اقدام شرکت در تغییر رویکرد مدیریت زنجیره
تامین در قالب بازارگاه، با عنایت به چالش‌های تامین نقدینگیبوده و از آنجاییکه
تامین‌کنندگان قطعات با رضایت کامل محصولات خود را به شبکه خدمات پس از فروش عرضه
می کنند، به نوعی عهده‌دار تامین سرمایه مورد نیاز می‌شوند. در نتیجه تکمیل سبد
قطعات اصلی با قیمت مناسب و تداوم عرضه برای پوشش نیازهای شبکه و مشتریان اتفاق می‌افتد
که در افزایش شاخص های رضایت مورد اشاره تاثیر به سزایی خواهد داشت. به عنوان
مثال با همکاری تولیدکنندگان بزرگ روانکار در کشور طی ماه های اخیر در تامین روغن های
مصرفی کمبودی نداشته‌ایم.

از طرف دیگر تامین‌کنندگان با عنایت به دسترسی
به بخشی از بازار از طریق کانال توزیع شرکت سایپایدک موفق به کسب سهم بیشتری از بازار
می‌شوند، لذا خواستار تداوم عرضه محصول خواهند بود که متعاقب این امر، کسب رضایت
شبکه فروش و در نهایت مصرف‌کننده نهایی محقق خواهد شد.

اقدام سایپایدک برای کنترل بازار در مواجهه با قطعات
غیر اصلی چه بوده است؟

ثبت طرح صنعتی قطعات خودروهای جدید گروه سایپا
با همکاری مدیریت حقوقی گروه در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
از جمله اقدامات موثر در زمینه صیانت از طراحی های جدید صورت گرفته در این گروه
صنعتی می باشد. ثبت مالکیت صنعتی دارای چهار شاخه اختراع، نشان تجاری، طرحهای
صنعتی و نشان جغرافیایی است. در خودروسازی عمدتا فعالیتهای ثبت مالکیت معنوی محدود
به ثبت نشان و علائم تجاری بوده که به حد کفایت حافظ منافع خودروساز در طراحی های
صورت گرفته نیست و از اینرو شاهد تولید انواع قطعات سطوح خارجی خودرو شامل بدنه، سپر،
چراغ و … در تولیدکنندگان غیر اصلی و سطوح کیفی نازل میباشیم. با تداوم حرکت
آغاز شده در ثبت طرح صنعتی قطعات یدکی محصولات جدید، دیگر شاهد تولید و عرضه قطعات
فاقد کیفیت و استاندارد نخواهیم بود و در صورت وقوع نیز در چارچوب قانون برخورد
قضایی مناسب قابل اعمال است. خودروهای شاهین و شاهین کراس از جمله محصولاتی هستند
که قبل از عرضه به بازار ثبت طرح صنعتی قطعاتشان اقدام شده است.

با توجه به تحولات
به وجود آمده در عرصه کسب و کارهای جدید مرتبط با خودرو در بازارهای بین المللی،
آیا سایپایدک در زمینه خودروهای متصل اقداماتی انجام داده است؟

صنعت خودروسازی در دنیا در
چهار حوزه درحال تغییرات اساسی است و متعاقبا کسب و کارهای جدیدی در حال شکل گرفتن
هستند. این چهار حوزه شامل خودروهای متصل، خودروهای اشتراکی، خودروهای الکتریکیو
خودروهای خودران
می باشند.

خودروهای متصل(Connected Cars)شاخه ای از اینترنت اشیا محسوب شده و با اتصال خودرو به
اینترنت امکانات و خدمات جدیدی را به خودرو اضافه مینماید.
چهار
حوزه کاربردی خودروهای متصل عبارتند از:

1- محتوا و خدمات داخل اتومبیل

2- مدیریت ارتباط با خودرو (VRM)

3- بیمه های مبتنی بر مصرف و پیمایش(UBI)

4- سیستم‌های کمکی راننده(ADAS)

محتوا و خدمات داخل اتومبیل (In-car content and
services)
شامل سیستمهای ناوبری، دسترسی به تلفن هوشمند
و برنامه های آن و سرگرمیها از قبیل موسیقی، فیلم و بازی میشود.

مدیریت
ارتباط با خودرو
(Vehicle Relationship
Management
)مبحث بسیار کاربردی در
خدمات پس از فروش خودرو محسوب شده و خود شامل دو بخش خدمات از راه دور و
نگهداری/تعمیرات میشود. منظور از خدمات راه دور، فرمان دادن به خودرو بدون محدودیت
بعد مسافت از قبیل باز و بست کردن قفل، روشن یا خاموش کردن موتور و همچنین ردیابی،
راهبری و محدودیت استفاده از خودرو است. نگهداری و تعمیرات نیز هشدارهای یادآوری
سرویسهای ادواری و حتی عیب یابی از راه دور و در صورت امکان برطرف کردن آن را شامل
میگردد.خدمات تماس خرابی و یا اضطراری نیز از جمله دیگر خدمات این حوزه میباشد.
راه اندازی صحیح مدیریت ارتباط با خودرو تحولی شگرف در حوزه خدمات پس از فروش در
نزد مشتریان را رقم خواهد زد.

دسته سوم از خدمات خودروهای متصل، امکان ارائه
بیمه‌های
مبتنی بر مصرف یا پیمایشی
(
Usage Base Insurance) است که عبارت از دریافت حق بیمه متناسب با میزان مصرف و کارکرد
خودرو میباشد. با عنایت به افزایش قیمت خودرو در کشور پرداخت حق بیمه بدنه متناسب
با میزان کارکرد خودرو، صرفه جویی قابل توجهی را برای مشتریان محترم در بر خواهد
داشت. این نوع بیمه در نیمه دوم سال جاری در قالب بسته های خدمت سایپا یدک به خریداران
سیستم ردیاب قابل ارائه خواهد بود.

و نهایتا
دسته چهارم از خدمات خودروهای متصل تحت عنوان سیستم‌های کمکی راننده (
Advanced Driver Assistance Systems) است که راهی به سمت خودروهای خودران محسوب می‌شود. در این سرویس با
استفاده از سیستم‌های کمکی، رانندگی با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد که در آینده به
شکل خودروهای خودران تجلی می‌یابد.

ستاد توسعه
فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریراهبری
کلان خودروهای متصل در کشور را به عهده دارد و پژوهشگاه فناوری اطلاعات را به
عنوان کانون پروژه خودروهای متصل انتخاب کرده است. در ستاد توسعه محصول گروه
خودروسازی سایپا نیز خودروهای متصل در قالب پروژه ای جامع تعریف شده و شرکت
سایپایدک نیز در حوزه خدمات پس از فروش یکی از اعضای اصلیاین پروژه می باشد.

حجم تجارت در حوزه صنعت خودرو به
ویژه در حوزه خودروهای متصل در سطح جهانی چقدر است؟

طی سال 2015
حجم تجارت در حوزه فروش خودرو، رقمی بالغ بر 2 هزار و 750 میلیارد دلار بوده و در
حوزه خدمات پس از فروش عدد 720 میلیارد دلار رقم خورده که هر دو از تجارت‌های سنتی
در صنعت خودرو محسوب می‌شوند. این در حالی است که در همین سال حجم تجارت مرتبط با خودروهای
متصل و خودروهای اشتراکی در مجموع تنها 30 میلیارد دلار بوده است. موسسه مکنزی حجم
تجارتهای اشاره شده در سال 2030 را به ترتیب 4000 میلیارد دلار در فروش خودرو،
1200 میلیارد دلار در خدمات پس از فروش، 1400 میلیارد در اشتراک گذاری خودرو و
نهایتا تا 750 میلیارد دلار در حوزه خودروهای متصل پیشبینی کرده است.

بدین ترتیب میتوان
ادعا کرد که حجم کسب و کارهای نوین در صنعت خودرو در مقایسه با
تجارت های سنتی ازسرعت
رشد بیشتری برخوردارمی باشد، تا جاییکه به تنهایی از
مجموع درآمدهای خدمات پس از فروش پیشی خواهد
گرفت.

تامین قطعات وارداتی با توجه به
تحریم‌ها با چه مشکلاتی همراه است؟

متاسفانه
شرکت سایپایدک نیز همانند سایر شرکت‌های خودروساز مشمول تحریم های ظالمانه قرار
گرفته و شرکتهای اروپایی، ژاپنی و کره جنوبی از فروش مستقیم قطعات یدکی مورد نیاز
به این شرکت امتناع می ورزند. البته در این خصوص با استفاده از شرکتهای ثالث بخشی
از نیاز را مرتفع نموده ایم. در خصوص خودروسازان چینی قطعات یدکی مشمول تحریم
نمیباشد منتهی مشکلاتی از جمله مباحث انتقال ارز وجود دارد.

مدت زمان تحویل قطعات یدکی به مشتری
در نمایندگی‌ها چقدر است؟

مدت زمان
ارسال خرید‌های عمده و غیر اضطراری برای عوامل و نمایندگان استان تهران و
البرز 48 ساعت و در سطح کشور یک هفته است
اما در خصوص سفارش‌های اضطراری حداکثر ظرف مدت 72 ساعت قطعات درخواستی به سراسر
کشور ارسال می‌شود.

هدف‌گذاری‌ سایپایدک برای فروش قطعه
در سال گذشته و سال جاری چقدر بوده و تا چه میزان محقق شده است؟

در سال
گذشته میزان فروش برای نخستین بار از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرد. فروش قطعه
برای سال جاری رقمی بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که امیدواریم
به خوبی محقق شود.

برآورد شرکت از میزان قطعات تقلبی
موجود در بازار چقدر است؟

آمار دقیقی
در این خصوص وجود ندارد اما بخش بازرسی و حراست سایپایدک با همکاری سازمان تعزیرات
و ارگان‌های مرتبط اقدامات بسیار خوبی به منظور مبارزه با عرضه قطعات تقلبی در بازار
داشته‌اند که بر اساس اخبار ارسالی و یا ضمن گشت‌زنی‌ها از سوی تیم مشترک بازرسی،
انبارهای کالاهای تقلبی کشف شده و نمونه‌هایی از آن را در سال جاری شاهد بودیم.

چه میزان از سهم بازار قطعات یدکی
متعلق به سایپایدک است؟

در حال حاضر 30 درصد از بازار لوازم یدکی به
شرکت سایپایدک اختصاص یافته و علت آن، واگذاری بازار قطعات پرتیراژترین محصول کشور
یعنی خودروی پراید که
دارای بیش از 6 میلیون خودروی در حال حرکت در سطح کشور می باشد، به دلیل
عدم تامین زیرساخت‌ها و ثبت به موقع مالکیت صنعتی است. پس از توقف تولید این
خودرو، در خصوص محصولات جدید این شرکت، اشتباه گذشته تکرار نمی‌شود و با ایجاد
زیرساخت‌های مالکیت معنوی به طور قطع در راستای ارتقای این سهم اقدام خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا