ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است/ به دنبال مدیریت تقاضا هستیم


به گزارش آلانه، مدیرکل دفتر صنایع حمل
و نقل وزارت صمت ریشه مشکلات بازار خودرو را در اقتصاد کلان و تاثیر دیگر بازارهای
پیشرو دانست و تصریح کرد: باید تقاضا برای خرید خودرو در بازار مدیریت شود و به دنبال
این هستیم که مصرف کننده، خودرو را به قیمت مصوب شرکت و بدون واسطه از تولیدکننده خریداری
نماید.
سهیل معمارباشی افزود: اگر شرایط بازارهای
پیشرو را نتواتیم کنترل کنیم خودروساز هر چقدر تولید و عرضه را بیشتر کند، بازار تثبیت
نمیشود.
وی ادامه داد: بازار خودرو را نمی توان مستقل
از بازارهای دیگر بررسی کرد و برای بررسی این بازار باید بازارهای پیشرو مانند بازار
ارز را هم مورد بررسی قرار داد.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با
اشاره به طرح های فروش انجام شده و تاثیر بازارهای پیشرو در تقاضای مردم برای ثبت نام
در این طرح ها، افزود: در فروش فوق العاده اول برای 25 هزار خودرو توسط سایپا و ایران
خودرو، 6 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کرده بودند یعنی به ازای هر خودرو حدود
275 نفر ثبت نام نمودند.
معمارباشی گفت: اقدامات انجام شده از جمله
سیاستهای دستوری و طرح های پیش فروش تا حدودی به تنظیم بازار کمک نمود و پس از این
مرحله محدودیت هایی را برای مدیریت بخش تقاضا اعمال کردیم.
وی ادامه داد: در فروش فوق العاده دوم که
ایران خودرو برای 15 هزار دستگاه اجرا کرد، عدد ثبت نام از 275 نفر به ازای هر خودرو
به 70 نفر رسید و کاهش قابل توجهی داشت.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با
اشاره به نمودهای تاثیر بازارهای پیشرو و شاخص های اقتصاد کلان در بازار خودرو اضافه
کرد: فروش فوق العاده سوم با ریزش بورس مواجه بود و نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله
خودرو وارد شد که در فروش فوق العاده سوم ایران خودرو برای 16 هزار دستگاه حدود 2 میلیون
و 600 هزار نفر ثبت نام کردند یعنی به ازای هر خودرو 157 نفر متقاضی وجود داشت.
معامار باشی در این باره تصریح کرد: محدودیتها
و شروط گذاشته شده در ثبت نام خودرو، تا حدودی تاثیر دارد اما حد و مرز را شرایط بازارهای
پیشرو دیگر تعیین می نماید.
انحصاری بودن بازار خودرو علت ورود شورای
رقابت بود
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در
خصوص ورود شورای رقابت به موضوع قیمتگذاری خودرو نیز گفت: ورود شورای رقابت به قیمت
گذاری خودرو به استناد تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو بوده است.
معمارباشی گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده،
تببین دستورالعمل برای بازار و محصولاتی که انحصاری هستند با شورای رقابت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:
25 خودرو ساز در حوزه خودروهای سواری فعال هستند که ایران خودرو و سایپا دو شرکت بزرگ
و عمده از میان آنها به شمار می روند.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین
یادآوری کرد: پیش از شروع دور جدید تحریم ها مشارکت رنو با ایدرو برای تشکیل قطب سوم
خودرو سازی در حال شکل گیری بود که با اعمال تحریم ها مسکوت ماند.